Jezus Chrystus, Maryja, Cervantes, 34lo, liceum Cervantesa, Wilkowojski
............. Strona g堯wna ..... Biblia..... Jan Pawe II..... Centrum My郵i JP2..... Pope to You.............

Eliza Skowro雟ka, ucz. Kl. I


Porozmawiajmy o rozmowie

"Na pocz徠ku by這 S這wo,
a S這wo by這 u Boga,
i Bogiem by這 S這wo.
Ono by這 na pocz徠ku u Boga.
Wszystko przez Nie si sta這,
a bez Niego nic si nie sta這,
co si sta這.
W Nim by這 篡cie,
a 篡cie by這 鈍iat這軼i ludzi,
a 鈍iat這嗆 w ciemno軼i 鈍ieci
i ciemno嗆 jej nie ogarn窸a".
(J 1, 1-5) Biblia Tysi帷lecia

J瞛yk, s這wo m闚ione czy te pisane 陰czy ludzi na ca造m 鈍iecie. Czy na pewno? S康z, 瞠 nale篡 tu wspomnie o barierze, jak stwarza r騜norodno嗆 w鈔鏚 j瞛yk闚, kt鏎ymi pos逝guj si ludzie w r騜nych cz窷ciach 鈍iata. Ten fakt niesie ze sob pewne trudno軼i w nawi您ywaniu dialogu z osobami, ze wszystkich stron 鈍iata. Nie zawsze mo瞠my nawi您a rozmow ze spo貫cze雟twem rzadkich narodowo軼i, egzotycznej natury, odmiennej ni ta w kt鏎ej my 篡jemy. Cz瘰to nie zdajemy sobie sprawy z tego, 瞠 niekt鏎e s這wa, te prze這穎ne z innego j瞛yka maj nieco inne znaczenie. Takie sytuacje nie s dla nas zauwa瘸lne, ale warto o tym pami皻a. Brak odpowiednika na jakie s這wo w danym zasobie wyraz闚, mo瞠 troch zmieni sens, albo brzmienie zdania, czy zwrotu. Chcia豉bym zastanowi si nad wymiarem s這wa w naszym 篡ciu. Co mo瞠 zdzia豉, jak wp造wa na ludzi, na ich samopoczucie i czy w dobie komputer闚 ma znaczenie i konsekwencje.

Swoje rozwa瘸nia chc rozpocz望 od roli rozmowy w sferze emocjonalnej cz這wieka. Nasz kontakt z lud幟i jest bardzo wa積y, bez niego tracimy ch耩 do 篡cia. Jestem osob, kt鏎a bardzo mocno przywi您uje si do ludzi. Je郵i kto, zdob璠zie moje zaufanie, "oswoi mnie", wtedy odczuwam du膨 potrzeb utrzymywania z nim kontaktu. Czuje si samotna, kiedy nie rozmawiam lub utrzymuj tylko znikom wi篥 z przyjaci馧mi. Po co to pisz? Pragn pokaza jak pot璕 jest s這wo. Co mo瞠 zdzia豉. Mo瞠my wi璚 stwierdzi, 瞠 rozmowy wp造waj na nasz nastr鎩, rodz uczucia pozytywne i negatywne, ich brak powoduje samotno嗆, a ta w niesamowitym tempie przeradza si w smutek lub przygn瑿ienie. S這wo pozwala nam 篡, pomaga przezwyci篹y trudno軼i, leczy rany lub je zadaje. Niew徠pliwie rozmowa jest niezwykle wa積ym elementem naszego 篡cia, bez niej tracimy ch耩 do istnienia. "Przyjazne s這wo nic nie kosztuje, a jednak jest najpi瘯niejszym ze wszystkich prezent闚". Daphne du Maurier ukazuje w tym zdaniu, jak pot璕 jest s這wo, rozmowa z drug osob. Dialog nic nas nie kosztuje, a w pewnym sensie przynosi nam "darmowe owoce". Ka盥a m康ra wymiana my郵i z drugim cz這wiekiem procentuje w p騧niejszym czasie. Rozmowa zasiewa swoje plony, kt鏎e potrzebuj okre郵onego czasu, na osi庵ni璚ie dojrza這軼i i przydatno軼i w naszym 篡ciu. Kiedy mamy problemy i nie potrafimy sobie z nimi poradzi, zawsze mo瞠my zasi璕n望 w nasz pami耩 i odnale潭 spos鏏 rozwi您ania naszego k這potu. Ka盥a rozmowa jest nam dana nie bez powodu. Musi przynie嗆 nam co w darze, nowego i 鈍ie瞠go, bo rozmowa zbli瘸 ludzi. "Od pierwszego cz這wieka do ko鎍a czas闚 jest i pozostanie s這wo jedynym narz璠ziem, kt鏎e pozwala ludziom wymienia marzenie i tajemnice". Przytaczam tu my郵 Elie Wiesel, by potwierdzi, to co napisa豉m wcze郾iej, ukaza wielkie znaczenie rozmowy, pomi璠zy lud幟i. Ten cytat ukazuje jak du瞠 znaczenie ma dialog z osobami bliskimi, przyjaci馧mi, rodzin. On pozwala wymieni nie tylko pogl康y, ale przede wszystkim najskrytsze uczucia, marzenia, pragnienia i tajemnice, kt鏎e skrywamy na samym dnie serca. Du穎 豉twiej 篡je si nam, gdy mamy przy sobie kogo bliskiego, wtedy mamy mo磧iwo嗆 wypowiedzenia, podzielenia si r騜nymi problemami lub rado軼iami. Terapie psychologiczne w du瞠j mierze opieraj si na rozmowie z osob przygn瑿ion, potrzebuj帷 blisko軼i drugiego cz這wieka. To w豉郾ie potwierdza, 瞠 s這wo mo瞠 zdzia豉 cuda, potrafi kogo ocali, wyprowadzi z ci篹kich stan闚 emocjonalnych lub po prostu pom鏂 uwierzy w lepsze jutro. W leczeniu depresji, zaburze psychicznych maj pomaga terapie z psychologiem, najcz窷ciej te indywidualne, kt鏎e pozwalaj si otworzy na nowego cz這wieka, zaufa mu i wyrzuci z siebie negatywne emocje. Rozmowy towarzysz nam codziennie, w szkole, pracy, domu na ulicy. Niekt鏎ym ludziom pomagaj dalej 篡, bo "Dobre s這wo leczy smutek" jak pisa Manander czy jak m闚i豉 Urszula Led鏂howska " Czasem wi璚ej dobrego mo瞠 zrobi jeden serdeczny u鄉iech, dobre 篡czliwe s這wo, ani瞠li bogaty dar pochmurnego dawcy". Kilka ciep造ch s堯w rodziny, przyjaci馧 pomaga dalej ci庵n望 篡cie samotnym za granic, opuszczonym w wi瞛ieniach czy chorym w szpitalach.

A teraz o znaczeniu internetu dla rozmowy. Jak wp造n掖 na rozmow w鈔鏚 ludzi? Sp造ci j czy wzbogaci? Czy pokaza 鈍ie篡 wirtualny obraz? Pozwoli poznawa nowych ciekawych ludzi o podobnych problemach, zainteresowaniach i stylu 篡cia? Sprzyja kontaktom, czy mo瞠 prowadzi do niszczenia wi瞛i mi璠zyludzkich? Spr鏏uj zastanowi si nad t spraw, bior帷 pod uwag ka盥y jej aspekt. Pos逝輳 si kilkoma przyk豉dami z 篡cia mojego lub moich bliskich znajomych. To b璠zie historia, o tym jak 豉two straci豉m kogo bliskiego. Wszystko zacz窸o si kiedy zabrak這 nam czasu i ch璚i na normalne rozmowy przez kilka dni, p騧niej tygodni. Zacz瘭i鄉y utrzymywa ze sob tylko kontakt sms-owy. W bardzo kr鏒kim czasie, u鈍iadomi豉m sobie, jak trudno rozmawia mi si z t osob twarz w twarz. Dalszy przebieg tej sytuacji doprowadzi do tego, 瞠 teraz nie potrafimy zamieni ze sob cho熲y kilku s堯w w normalnych sytuacjach. Uciekamy si tylko do kr鏒kich wiadomo軼i tekstowych, bardzo cz瘰to pustych i nic nie znacz帷ych. S康z, 瞠 taki rezultat tej znajomo軼i jest spowodowany postawieniem nad rozmow wymiany my郵i tylko w wirtualnym 鈍iecie. Zdaje sobie spraw z tego, 瞠 takie historie zdarzaj si nam coraz cz窷ciej. Staje si to powszechnym problemem i pewnym niedoci庵ni璚iem ze strony ludzi. Niestety prawda jest taka, 瞠 nikt nie ma antidotum na takie wydarzenia, ani gotowej recepty czy sposobu. Pr鏏ujemy obwinia za to czas, a raczej jego brak. Tylko kilka znak闚 raz na jaki czas. To wszystko powoduje, 瞠 nie umiem ju rozmawia z tym cz這wiekiem szczerze, uciekam si do kr鏒kich wiadomo軼i tekstowych. Uwa瘸m, 瞠 tak w豉郾ie ko鎍zy si opieranie znajomo軼i tylko na wirtualnym wymiarze. My郵, 瞠 nietrudno zauwa篡, 瞠 豉twiej jest otworzy si przed drugim cz這wiekiem, kiedy nie patrzy si mu w oczy. To w pewnym sensie wygodniejsza forma do wyra瞠nia uczu. M闚isz o czym wa積ym, jednak z pewnym dystansem, cz瘰to bardzo wygodnym. Taka rozmowa przez internet daje mo磧iwo嗆 ukrycia prawdziwych uczy, smutku, stresu czy te podniecenia rozmow. Dostrzegam, 瞠 brakuje mi rozm闚 przy herbacie, lub podczas spaceru, coraz trudniej znale潭 na co takiego woln chwil. Cz瘰to ci篹ko jest otworzy si przed kim w normalnej rozmowie. Teraz potrzebuje wi璚ej czasu, 瞠by doj嗆 do temat闚 powa積ych i naprawd wa積ych. Ka盥y gdzie p璠zi, wi璚 rozmowy s mniej otwarte i szczere. Zauwa瘸m, 瞠 takie wymiany my郵i nie stanowi dla mnie ju tak barwnego elementu mojego 篡cia, jak kiedy. Jeszcze do niedawna ka盥a rozmowa z przyjacielem by豉 czym niesamowicie wa積ym i cudownym, teraz czuje pustk w 鈔odku, 篡je nadziej, 瞠 to wkr鏒ce minie. To o czym pisze, nie oznacza, 瞠 spisuj internet na straty. Znam wiele przyk豉d闚 gdzie w豉郾ie on zbli篡 ludzi, lub pozwoli si im pozna. S ludzie, z kt鏎ymi w inny spos鏏 nigdy nie zamieniliby鄉y cho熲y s這wa, z r騜nych powod闚, np. subkultury do kt鏎ej nale膨, wygl康u, przekona 篡ciowych. 安iat wirtualny pomaga nam w przeskoczeniu takich barier. W dzisiejszych czasach coraz wi璚ej ludzi poznajemy t drog, lub pog喚biamy ju wcze郾iej zawarte znajomo軼i. Ten 鈔odek komunikacji u豉twia sytuacje, kiedy kto bliski jest daleko, wtedy szybko i wygodnie mo瞠my wymienia z nim my郵i. Mo瞠my r闚nie nawi您ywa kontakt z lud幟i, z kt鏎ymi w inny spos鏏 nie mogliby鄉y si spotka i porozmawia, z powod闚 takich jak du瞠 odleg這軼i mi璠zy osobami, z kt鏎ymi rozmawiamy oraz brak czasu. Uwa瘸m, 瞠 nie ma nic z貫go w takich rozmowach, je郵i umiemy dyskutowa w normalnych 鈍iecie, nie tylko w tym wirtualnym, momentami sztucznym i pe軟ym fa連zu. Mimo wszystko my郵, 瞠 zbyt d逝gie opieranie kontakt闚 na sms-ach, internecie prowadzi do ruiny wi瞛i i zaufania. Trzeba zachowa r闚nowag i dba o r騜ne formy komunikacji.

"S這wo to nauka" jak mawia przys這wie polskie. Rozmowa to te przekazywanie wiedzy. Dyskusja z ciekawymi lud幟i mo瞠 by dla nas do鈍iadczeniem, odkryciem nowych tajnik闚 wiedzy, to forma pog喚bienia m康ro軼i o nowe doznania i spostrze瞠nia. Bez s這wa nie by這by niczego. Wspominam o nim tak du穎, bo jest podstaw ka盥ej rozmowy. "S這wa s ponadczasowe. Powiniene je wypowiada lub pisa ze 鈍iadomo軼i ich wieczno軼i" ja m闚i Khalil Gibran. Tutaj od razu nasuwa si wizerunek wielkich historycznych postaci, pisarzy, pot篹nych w豉dc闚, albo ogromnych filozof闚. Ich pogl康y przetrwa造 do dzisiejszych czas闚 i na pewno dzi瘯i ludziom 豉kn帷ym wiedzy b璠 wspominane i powtarzane jeszcze przez d逝gie lata i wiele pokole. Znamy bardzo du穎 teorii przedstawionych przez staro篡tnych Grek闚, cz瘰to u篡wamy ich my郵i do wyra瞠nia, potwierdzenia swoich racji, w czasie dyskusji. Ka盥y nasz dialog prowadzi do przekazania my郵i, pogl康闚. Je郵i tak jest, to za ka盥ym razem kiedy z takiej rozmowy cos wyniesiemy, ta pozwoli nam zaczerpn望 nowej wiedzy. Mo瞠my wi璚 stwierdzi, 瞠 s這wo, dialog to nauka.

Dyskusja, to w moim mniemaniu najciekawsza forma rozmowy, pozwala porywalizowa ze sob nawzajem, wysili sw鎩 umys, wyzwoli my郵i i pu軼i wolno wodze fantazji. Czasem pomaga, innym razem wprowadza napi皻 atmosfer i mo瞠 by przyczyn, nieporozumie i niech璚i. Uwa瘸m, 瞠 jest 鈍ietn rozrywk i polem do popisu, wyra瞠niem pogl康闚 i okazj do poznania przekona innych, wi璚 i nowym doznaniem. Bywa niesamowicie intryguj帷a i poci庵aj帷a. To rozmowa, kt鏎a daje nam mo磧iwo嗆 otwarcia si na innych ludzi, ich opinii i sposob闚 my郵enia. Nie mo瞠my traktowa jej tylko jak zabaw, rywalizacj. Wa積e jest to, 瞠 dyskusja jest bardziej drog do porozumienia i szans na nie, jest dialogiem, otwarciem si na pogl康y innych - a mniej walk i rywalizacj przeciwstawnych racji czy igrzyskami sprawno軼i retorycznej. Przede wszystkim ma da nam mo磧iwo嗆 zag喚bienia si w nowe, 鈍ie瞠 opinie, przekonania i doznania. To pr鏏a zaakceptowania innego zdania, sposobu 篡cia, po prostu magia kompromisu. Paulo Coelho pisa, 瞠 "Dyskusja to doskona造 spos鏏, by przekona samego siebie o s逝szno軼i tego, co si m闚i", uwa瘸m, 瞠 to potwierdza jak ciekaw form jest taka rozmowa. Nie do嗆, 瞠 otwieramy si na drugiego cz這wieka na jego opinie, to dodatkowo mo瞠sz utwierdzi si w swoich my郵ach, przekonaniach. Jak autor m闚i, jest to 鈍ietna okazja do potwierdzenia si w swoich pogl康ach, my郵ach. Uwa瘸m, 瞠 to czyni taki dialog jeszcze bardziej atrakcyjnym dla nas, ludzi. Wydaje mi si, 瞠 je郵i czerpiemy z dyskusji przyjemno嗆 z dw鏂h 廝鏚e, pierwsze to, te w kt鏎ym mamy mo磧iwo嗆 poznania zdania innych ludzi, a drugie to, te kiedy my przekonujemy si o s逝szno軼i swych my郵i, to pozwalamy sobie na uczucie satysfakcji, z powodu ciekawych i racjonalnych opinii i pogl康闚, kt鏎ym ufamy, w kt鏎e szczerze wierzymy. Dyskusj mo瞠my por闚na to zjawiska fizycznego jakim jest przyci庵anie si dw鏂h magnes闚 r騜noimiennych. Mo瞠my przyj望, 瞠 jedna osoba jest biegunem N, a druga S, wydaje mi si, 瞠 taki rodzaj rozmowy, mo磧iwy jest tylko z osob o troch innym pogl康zie na jaki temat, ni nasze w豉sne zdanie. Tak jak magnesy, na koniec takiego dialogu dochodzimy do jakiego wsp鏊nego zdania i tworzymy jedno嗆 lub nie potrafimy si porozumie i nadal zostajemy samotni w swoim pogl康zie, a magnesy dalej nie tworz jedno軼i, tylko stanowi dwa odr瑿ne cia豉, jak na pocz徠ku zjawiska.

Form rozmowy mo瞠 by ka盥y utw鏎 literacki, poczynaj帷 od wiersza, na piosence ko鎍z帷. Lektura mo瞠 by pretekstem do podj璚ia dyskusji na tematy zawarte w danej pozycji. Mamy niejeden przyk豉d, kiedy s g這sem, kt鏎y zasiewa ludziom patriotycznego ducha narodu. Przyk豉dem takim jest polska tw鏎czo嗆 literacka na tematy narodowo軼iowe, podejmuj帷e tematy sposobu odzyskania niepodleg這軼i pa雟twa, czy wykrzesaniu silniejszych wi瞛i pomi璠zy obywatelami lub walce o jedno嗆 w鈔鏚 braci. R闚nie lektura naukowa jest form dialogu pozwalaj帷 na wyra瞠nie swoich pogl康闚 w czystej i 鈍ie瞠j postaci. To tak瞠 spos鏏 zdobycia wiedzy, przekazania m康ro軼i w przyjemnej formie. Czytelnik mo瞠 nawi您a tylko duchow wi篥 z autorem, jednak jest to jaki pomys na dyskusj, podstaw rozm闚 na nowe tematy, zawarte w danym dziele naukowych. Nawet w czasie wojny, ludzie podkre郵ali jak wa積e jest to, 瞠by przetrwa豉 nasza kultura. Chcieli walczy 篡wym s這wem, wystawiaj帷 sztuki teatralne, czytaj帷 polsk literatur zabarwion duchem patriotyzmu na odzyskanie wolno軼i i nadziej. Potwierdza si, to jak wielkie znaczenie ma dialog, w tym wypadku pomi璠zy widzem, a aktorem. R闚nie w ten spos鏏 mo瞠my wyrazi te najskrytsze uczucia, bo zazwyczaj nasze my郵i maj swojego znanego lub ukrytego odbiorc. Taki spos鏏 okazania uczu, pozwala mam wyzwoli talenty, wen tw鏎cz, a r闚nocze郾ie sprawi przyjemno嗆 drugiej osobie, pozwoli by poczu豉 nasz blisko嗆 w bardzo przyjemny, wspania造 spos鏏. Jest to bardziej ekspresyjny i pi瘯ny pomys na wyra瞠nie naszych uczu, musimy jednak pami皻a, 瞠 taki utw鏎 traci sw鎩 dialogowy charakter, a zaczyna bardziej stanowi monolog.

Chcia豉bym si skupi teraz na dialogu, przez kt鏎y mamy mo磧iwo嗆 porozumienia si mi璠zy sob i rozumieniu innych ludzi. Tylko dzi瘯i niemu zosta造, zostaj i zostan podj皻e wa積e decyzje w rodzinie, polityce pa雟twa czy systemie o鈍iaty. Bardzo istotnym elementem rozmowy jest uzgadnianie wsp鏊nych pogl康闚, wyra瞠nia swoich my郵i na wszelakie tematy. Dialog sprzyja tworzeniu si nowych pr康闚 my郵owych, wsp鏊nych pomys堯w, teorii oraz sposobu dzia豉nia. Dzi瘯i niemu, powstaj grupy przyjaci馧, mi這郾ik闚 zwolennik闚, wielu ludzi, kt鏎ych 陰czy podobny spos鏏 patrzenia na 鈍iat. "Nar鏚 篡je, dop鏦i j瞛yk jego 篡je" jak mawia Karol Libelt. Je瞠li brakuje rozm闚, dialog闚 w鈔鏚 spo貫cze雟twa nie ma mowy o wsp馧dzia豉niu, a je郵i jego braknie ca豉 nacja traci sw鎩 charakter. Bez wymiany my郵i z lud幟i pogarsza si nie tylko nasze samopoczucie, ale przede wszystkim traci sens ca豉 istota braterstwa, towarzysko軼i i struktura spo貫czna. Musimy pami皻a, 瞠 "dialog- nie jest nak豉daniem si na siebie monolog闚, ale wymian w prawdzie i wolno軼i", tak w豉郾ie pisa Jacques de Bourbont Busset. Jest to ca趾owita prawda, nie ma mowy o prawdziwej rozmowie, kiedy jedna strona przedstawia swoje racje, nie s逝chaj帷 w og鏊e zdania drugiej osoby. Taka konwersacja raczej nie ma sensu, lepiej ju prowadzi monolog samemu przed lustrem, ni przyczynia si do straty czasu drugiego cz這wieka. Nawi您ywanie dialogu z osobami innej narodowo軼i, innej kulturze i zasadach obowi您uj帷ych w ich 鈍iecie daje nam mo磧iwo嗆 poszerzenia horyzont闚 o now wiedze, informacje o ludziach innych kultur. Jak瞠 ciekawa, interesuj帷a i inspiruj帷a mo瞠 by rozmowa z ludno軼i mniejszo軼i narodowych, etnicznych albo osobami wyznaj帷ych inn wiar ni nasza. Musimy jednak zda sobie spraw z trudno軼i, jakie niesie taka dyskusja, wymaga od nas delikatno軼i w wyg豉szaniu swoich pogl康闚 oraz wyrozumia這軼i dla osoby, z kt鏎 ow dyskusj prowadzimy. Takie spotkania wymiany my郵i prowadz do odnalezienia nowych opinii i inspiracji, opartych na nowych 鈍ie篡ch pogl康ach. Pomaga prze豉ma takie bariery jak religia, pogl康y na styl 篡cia. Potrafi przekona nas do akceptacji innych ludzi. Cz瘰to mamy b喚dne zdanie, o jakiej grupie spo貫cznej, tylko dlatego, 瞠 ich nie znamy i wierzymy stereotypom, my郵imy wed逝g pewnego schematu, kt鏎y stwarza populacja, do kt鏎ej nale篡my. Je郵i damy szanse, zawi您ania dialogu z osobami innymi ni my sami, nieraz troch kontrowersyjnym, mamy mo磧iwo嗆 prze豉mania takich barier. Wystarczy tylko prze豉ma si, zacz望 by tolerancyjnym dla r騜nych grup spo貫cznych.

S康z, 瞠 takie rozmowy pozwalaj nam na otwarto嗆 i porozumienie mi璠zy wieloma grupami ludzi. Przejd幟y teraz do najwa積iejszej jednostki w pa雟twie, czyli rodziny, cz瘰to zapominanej, a to ona buduje ca貫 spo貫cze雟two i kraj. W豉郾ie w tym zbiorze kilku bardzo bliskich sobie os鏏, rozmowa jest podstaw ca貫go naszego 篡cia. Dzi瘯i niej ustalamy wa積e sprawy, zasady i wymagania obowi您uj帷e w domu. Niezmiernie trudna mo瞠 by dyskusja pokoleniowa, na przyk豉d matki z dzieckiem. Dla kobiety wielkim wyzwaniem jest pr鏏a zrozumienia, zaakceptowania lub sprostowania zdania c鏎ki czy syna. Natomiast m這dzie z bardzo szybkim tempie oburza si, denerwuje, a na sam koniec obra瘸. Cz瘰to takie rozmowy wprowadzaj napi皻 atmosfer, bo zdarza si, 瞠 jedna ze stron przesadzi przedstawiaj帷 zbyt radykalne pogl康y. Jednak niew徠pliwie jest to jedyna droga do porozumienia. Chcia豉bym te wspomnie o dialogu mi璠zy rodze雟twem. W ich najm這dszych latach s to bardziej k堯tnie, ni rozmowy. Dopiero gdy stajemy si bardziej dojrza造mi i doros造mi lud幟i jeste鄉y w stanie nawi您a prawdziw konwersacj, s逝cha, uczy si i czerpa nowe pogl康y, dochodz帷 do porozumienia z bratem czy siostr. Tak zwane "trudne rozmowy" r闚nie cz瘰to zdarzaj si ma鹵e雟twom czy parom. Takie dialogi bywaj przykre i ci篹kie. Jednak rozmowy s jedyn mo磧iwo軼i poznania opinii osoby, kt鏎 kochamy. Wyt逝maczenia i przedstawienie sobie swoich pogl康闚 czy ustalenia wsp鏊nych. Dom bez rozm闚 jest bezbarwny, umiera. Pozbawiony 篡cia, staje si zimny i smutny. Kiedy jest mi這嗆 musi znale潭 si miejsce na rozmow, k堯tnie i uzgadnianie wsp鏊nych pogl康闚, dzia豉. Ka盥y dialog pobudza tempo naszego 篡cia rodzinnego i jego mi這軼i. W鈔鏚 ludzi kr捫y pogl康, 瞠 gdyby nie gadulstwo kobiet zdolno嗆 m闚ienia zagin窸by, poniewa to one ucz dzieci m闚i. Matki z niecierpliwo軼i czekaj, a ich pociechy wypowiedz swoje pierwsze s這wo, czyli "mama". Czy naprawd gdyby nie zaci璚ie kobiet nie by這by j瞛yka na naszym 鈍iecie i 篡ciu?

"Na 鈍iecie by這 [S這wo],
a 鈍iat sta si prze Nie,
lecz 鈍iat Go nie pozna.
Przysz這 do swojej w豉sno軼i,
a swoi Go nie przyj瘭i.
Wszystkim tym jednak, kt鏎zy Je przyj瘭i,
da這 moc, aby si stali dzie熤i Bo篡mi,
tym, kt鏎zy wierz w imi Jego-
kt鏎zy ani z krwi,
ani z 膨dzy cia豉,
ani woli m篹a,
ale z Boga si narodzili.
A S這wo si sta這 cia貫m
i zamieszka這 w鈔鏚 nas.
I ogl康ali鄉y Jego chwa喚,
chwa喚, jak Jednorodzony otrzymuje od Ojca.
pe貫n 豉ski i prawdy".
(J 1, 10-14) Biblia Tysi帷lecia

W Ewangelii 鈍. Jana, S這wo Boga w pewnym sensie kreuje 鈍iat fizyczny. Przedstawia normy jakimi wed逝g Stw鏎cy powinni鄉y 篡. My zapoznaj帷 si z tymi zasadami, od razu zaczynamy tworzy sobie w豉sny obraz naszego 篡cia, zgodnymi z Bibli lub te nie. Nasze my郵i szybko zmieniamy w czyny, wi璚 r闚nie kreujemy sobie sw鎩 鈍iat fizyczny wed逝g naszego uznania. Ka盥e nasze wyobra瞠nie 篡cia cz瘰to budzi nowy temat do dialogu, rozmowy z drugim cz這wiekiem lub wi瘯sz grup ludzi. Mo瞠 by podstaw do ustalania wsp鏊nych pomys堯w na 篡cie, pogl康闚 na temat jak prze篡 sw鎩 czas, kt鏎y mamy na Ziemi, jak najlepiej wed逝g w豉snego uznania.